torsdag 9 december 2010

Lååång dag igår!

Igår fick ju Adele äntligen opererat in ett rör i höger öra. Allting gick bra och jag är så lättad nu när operationen är överstökad : )
Dagen var som rubriken anger låååång och blev inte riktigt som vi hade tänkt från början. Egentligen skulle både jag och Håvard åka ner med Adele till NÄL och mamma passa Selma och Ida. Men dagen innan hade Selma jätte hög feber (40.6 grader var väl det högsta vi mätte tror jag : / ), så då tänkte vi att bara Håvard skulle åka och jag stanna hemma med de små. Men Adele ville gärna att jag skulle bli med, så då fick Håvard stanna hemma istället, och jag, mormor (som chaufför ifall Adele skulle må väldigt dåligt) och go´tjejen startade vår färd mot NÄL kl. 05.00. Usch! Vi fick gå upp 04.15 för att hinna med att sätta Emlaplåster, duscha och dricka en sista dos med vatten innan opererationen- och det är alltför tidigt även för mig som är van att gå upp tidigt med tre små barn!!
Själva ingreppet gick jätte fort, cirka 10 minuter, och jag hann knappt sätta mig med min medhavda bok innan läkaren kom ut och berättade att det hade gått bra och gick genom lite föreskrifter för vad Adele fick respektive inte borde göra nu direkt efter operationen. Sen fick jag gå till uppvaket, där min prinsessa låg och sov så gott! Det tog dock kanske bara 15 minuter så vaknade fröken och hon var så arg som ett bi när hon började vakna till! Antagligen kände hon sig lurad på något sätt och inte hade kontroll över situationen, för hon sparkade, bet och slog efter sköterskan som ville försöka prata med henne, och hon försökte slita ur kanylen på handen. Det kändes som en evighet innan hon lugnade ner sig, men då kom det fram att hon inte förstod att röret var på plats! Sen gick det jätte fort till hon var sitt vanliga jag igen! Ett glas saft, en glass och ett besök på toaletten senare, och vi fick gå hem. Vi var där 7.30 och Adele var tillbaka i sitt vanliga, glada jag igen klockan 10.10! Gud vad skönt!!
Det mest läskiga för mig med hela operationen var helt klart när de gav henne sömnmedicinen. "Tänk på det roligaste du vet", sa narkosläkaren och så pratade vi om att Adele önskar sig skridskor i julklapp. När fröken Underbar tänkte på jultomten så började hon skratta, och direkt byttes skrattet ut mot en enda snarkning och så sov hon! Det gick så fort, och det kändes lite obehagligt... lite onaturligt eller vad man skall säga!
Adele precis innan sövningen!

Efteråt gick vi självlart och åt mat och så fick Adele välja någonting fint i leksaksaffär! En sån här dag får man lov att skämma bort sina barn precis hur mycket man vill, med materiella saker ; )

4 kommentarer:

Caroline sa...

Åh härliga Adele! Så söt hon e och duktig!! Klart man ska skämma bort sina barn vid såna tillfällen! Det e heller inte lätt att va förälder i en sån situation där man inte själv har kontroll. Ni förtjänar båda paket! Puss!

Sandra sa...

Nej, det var nog nästan lika illa för båda. Och mamman fick också en liten present faktiskt- en ny glittereye-liner från Make Up Store ; )

Emmy sa...

Skönt att allt gick bra med henne!

Sandra sa...

Ja, det var verkligen skönt! Det är ju ett relativt litet ingrepp, men i och med att hon var tvungen att få narkos så blir man ju lite orolig i alla fall! Du känns det lite lättare i hjärtat med en gång känner jag!!