måndag 22 juni 2009

Porträttfotografering och lek i Photoshop


Idag på förmiddagen hade jag en liten prov-fotosession med Ida. Sist vi var i Göteborg stal jag nämligen med mig pappas gamla projektorduk, i hopp om att den skulle ge mig en bra bakgrund att foto mot. Den reflekterade ljuset från fönstret väldigt bra, och jag blev riktigt nöjd med bilderna. Det är ju roligt att åtminstone ett av mina barn tycker om att ställa upp som modell. Det jobbigaste var att rigga upp allting, från duk till kamerastativ- sedan gick allt lekande lätt och jag tog nog 20-25 jätte fina bilder på Ida med standardobjektivet.




Efteråt, under Idas vilopaus, lekte jag lite med bilderna i Photoshop Elements och la till lite olika filter, bakgrunder och lagereffekter. Det som är så bra med en enhetlig bakgrund som projektorduken är att man lätt kan byta ut bakgrunden mot en bättre färg- som till exempel matchar eller kontrasterar mot kläderna.
Det var skojigt, men tror jag även i fortsättningen kommer att uppskatta de naturliga bilderna mest. Kul att prova i alla fall!

3 kommentarer:

Emmy sa...

Vilka fina kort, så söt hon är också, gillade den svartvita med fjärilen! Hur använder du lassofunktionen i PS? Jag har tidigare försökt men tycker det är så svårt att få det bra:-(

Nettan sa...

Gud vilka fina kort! Duktig du är! //Kram

Sandra sa...

Tack så mycket! Ja, Ida är nog världens finaste 1-åring (i mina ögon i alla fall) och det är ju kul att hon fortfarande ställer upp när jag vill fota ; )
Cathrine: Lassofunktionen använder jag inte alls i PS- får inte till det och vet inte riktigt vad den skall användas till! Jag använder mest det magiska suddgummit jag ; )